ROLA

Rolą doradztwo podatkowego jest:
a) zapewnienie prawidłowości rozliczeń publiczno-prawnych wszelkich zobowiązań Państwa Firm, Przedsiębiorstw, Korporacji lub Grupy Spółek,
b) sporządzanie prawidłowej dokumentacji, ewidencji podatkowej,
c) zagwarantowanie bezpieczeństwa podatkowego,
d) optymalizacja podatkowa,
e) uzyskiwanie pomocy w bieżących sprawach,
f) reprezentacja przed organami administracji publicznej oraz przed sądami administracyjnymi,
g) audyt Podatkowy,
h) stałe nadzory podatkowe,
i) dokumentacja cen transferowych,
j) porady przez Internet,
k) wsparcie w zakresie rozliczeń w podatku akcyzowym.

Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Poniżej rozszerzenie poszczególnych punktów

Zapewnienie prawidłowości rozliczeń publiczno-prawnych wszelkich zobowiązań Państwa Firm, Spółdzielni, Wspólnot Mieszkaniowych.

W Polsce przepisy prawa podatkowego reprezentują bardzo duży wachlarz różnych podatków zaczynając od podatków dochodowych poprzez podatek VAT, podatek od czynności cywilno-prawnych, od spadków i darowizn aż do podatków lokalnych takich jak podatek od nieruchomości, od środków transportowych, rolny i leśny oraz także podatek akcyzowy.
Pomimo występującej dużej ilości podatków i opłat publicznoprawnych dochodzą jeszcze dodatkowe elementy dotyczące sprawozdawczości poszczególnych podmiotów gospodarczych w zakresie ochrony środowiska, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego.
Zapewnienie prawidłowości rozliczeń publiczno-prawnych na początku przejawia się analizą wszelkich obowiązków publiczno-prawnych od rozliczeń podatkowych, aż po całą sprawozdawczość, a w trakcie współpracy polega to na analizie zmieniających się przepisów i zastosowanie tych zmian w podmiocie gospodarczym współpracujących z Nami.

Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Sporządzanie prawidłowej dokumentacji, ewidencji podatkowej

Przepisy prawa podatkowego wymagają prowadzenia ściśle określonych ewidencji podatkowych lub też określają tak jak to zostało uregulowane w podatku dochodowym od osób prawnych, że podatek ma wynikać z ksiąg rachunkowych (ewidencji rachunkowej) prowadzonej na podstawie ustawy o rachunkowości. W dzisiejszej dobie ewidencja księgowa podlega badaniu w kontrolach podatkowych, skarbowych pod względem rzetelności i wadliwości ksiąg. Co w przypadku stwierdzenia nierzetelności może spowodować szacowanie wysokości przychodów podlegających opodatkowaniu. Natomiast w przypadku wadliwości ksiąg określa się zakres wadliwości i ustala się zakres w jakim księgi mogą stanowić podstawę do wyliczenia podatku dochodowego. W zakresie przedsiębiorców prowadzących lub zobowiązanych do prowadzenia ewidencji rachunkowej na podstawie ustawy o rachunkowości dodatkowymi wymogami jest spełnienie wszelkich warunków zawartych w ustawie o rachunkowości, która niezależnie od przepisów regulujących kwestie podatkowe przewidują także przepisy karne, przewidujące odpowiedzialność karną. W oparciu o ustawę o rachunkowości należy prowadzić księgi rachunkowe, a na ich podstawie należy dokonywać wszelkich wyliczeń podatkowych. W tym też celu należy dostosować księgi rachunkowe, aby wyliczenia podatkowe nie były zbyt skomplikowane i zostały przygotowane w sposób logiczny i łatwy do zrozumienia. Odpowiednia ewidencja rachunkowa, uzupełniona dodatkową ewidencją podatkową w trakcie kontroli podatkowej, czy też skarbowej daje komfort i możliwość zajmowania się sprawami merytorycznymi, wymagającymi dodatkowych wyjaśnień oraz zagwarantuje, że księgi będą wiarygodne i rzetelne.

Przy nierzetelnej lub niewiarygodnej ewidencji rachunkowej może spowodować, że za naruszenie zasad ustawy o rachunkowości może zostać skierowana sprawa do właściwych organów celem nałożenia odpowiedzialności karnej kierownika jednostki, z tytułu naruszenia zasad prowadzenia ewidencji rachunkowej określonych w ustawie o rachunkowości.

Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Bezpieczeństwo

Doradztwo podatkowe ma zapewnić bezpieczeństwo klientom korzystającym z usług profesjonalistów jakimi są doradcy podatkowi. Bezpieczeństwo może być budowane w pojedynczych sprawach, czy też przedsięwzięciach, jak i również na bieżąco w ciągu całego okresu funkcjonowania danego podmiotu gospodarczego.
Bezpieczeństwo przy korzystaniu z usług profesjonalistów jakimi są doradcy podatkowi polega także na zabezpieczaniu członków zarządu, czy też właścicieli przedsiębiorstw w zakresie odpowiedzialności przewidzianej w ustawie Kodeks Karny Skarbowy oraz w ustawie Kodeks Karny za złe wyliczenia podatkowe.

Bezpieczeństwo można uzyskiwać poprzez:
a) prowadzenie stałego nadzoru wszelkich transakcji,
b) nadzór i bieżąca kontrola ewidencji księgowej oraz dokumentów księgowych,
c) występowanie z interpretacjami w celu otrzymania indywidualnych interpretacji, do różnych organów podatkowych,
d) prowadzenie okresowych audytów podatkowych,
e) dla spółek przeprowadzających badania bilansu przez biegłych rewidentów, zapis w kontrakcie o przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego wymogu weryfikacji rozliczeń podatkowych i wyrażenia w tym zakresie stosownej opinii.

Wyżej opisane działania umożliwiają osiągnięcie:
  • bezpieczeństwa finansowego,
  • nie podważalnych zasad prowadzenia rozliczeń podatkowych wydanych w formie interpretacji indywidualnych,
  • oszczędności bezpośrednio w wymiarze pieniężnym poprzez brak potrzeby ponoszenia dodatkowych kosztów na ewentualne postępowania, czy też spory podatkowe,
  • zmniejszenie uciążliwości kontroli podatkowych oraz zmniejszenie odpowiedzialności członków zarządu oraz właścicieli przedsiębiorstw,
  • uzyskanie ochrony przed ewentualnymi zagrożeniami związanymi z kontrolą zobowiązań podatkowych i konsekwencjami finansowymi w przypadku ewentualnych sporów podatkowych.


Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Optymalizacja podatkowa

Optymalizacja podatkowa polega na znalezieniu najlepszego rozwiązania pozwalającego na:
  • zminimalizowaniu wysokości opłacanych podatków,
  • dobrania właściwej formy opodatkowania.
Raport w zakresie optymalizacji podatkowej daje możliwość wprowadzenia oszczędności, nawet rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, a czasem nawet jeszcze więcej. Taki raport w zakresie optymalizacji podatkowej jest przydatny nie tylko na początku jeszcze przed zarejestrowaniem firmy, ale także w trakcie jej prowadzenia, przed rozpoczęciem np. nowej inwestycji. Prognoza w zakresie optymalnego opodatkowania może trwać od kilku do kilkunastu dni (nie dłużej niż 10 dni) i zależy od formy opodatkowania oraz rodzaju prowadzonej działalności.
Bardzo często optymalizacja podatkowa dotyka kwestii przepływów pieniężnych, które to w wielu sytuacjach środki są nie[potrzebnie mrożone w formie opłacania podatków, a koszt obsługi takiego kredytowania budżetu Państwa jest bardzo często wysoki. Wysoki koszt kredytowania może wynikać z potrzeby zaciągania kredytów, pożyczek krótkoterminowych w różnej formie, w tym także karty kredytowe.
Bardzo często przedsiębiorcy obawiając się organów podatkowych nie chcą korzystać z dostępnych narzędzi jakie przewidziane są w przepisach regulujących zobowiązania publiczno-prawne, w zakres który wchodzą nie tylko podatki, ale także opłaty, w tym także cło, czy też nawet podatek akcyzowy.
Do przeprowadzenia prognozy podatkowej niezbędne są następujące informacje:
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a dla spółek wypis z Krajowego Rejestru Sądowego,
  • wysokość przychodów i kosztów z podziałem na poszczególne rodzaje działalności, co ma na celu przyporządkowanie między innymi do stawek podatkowych w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • osiągane przychody oraz związane z nimi koszty z innych źródeł, ewentualnie dochody małżonków w celu weryfikacji możliwości wspólnego opodatkowania małżonków,
  • kwoty stosowanych ulg i odliczeń w podatku dochodowym,
  • krótki opis przedmiotu działalności, w tym także krótki wywiad w celu uzyskania dodatkowych informacji, który umożliwi ustalenie stosowanych zasad rozliczeń publiczno-prawnych, w tym także cło, akcyza, podatki lokalne,
  • koszty uzyskania przychodów,
  • zeznania roczne lub też przygotowane wyliczenia podatkowe.
Wszelkie dane finansowe winny pochodzić ostatniego miesiąca poprzedniego okresu obrachunkowego oraz za okres od pierwszego do przedostatniego okresu obrachunkowego. Z reguły będzie to okres od 12 poprzedniego roku do listopada bieżącego roku, co umożliwia podjęcie decyzji w terminie do 20 stycznia następnego roku o wyborze formy opodatkowania.

Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Pomoc w bieżących sprawach

Pomoc w bieżących sprawach polega na przedstawianiu bieżących problemów, pozyskiwaniu różnego rodzaju zaświadczeń, przygotowywaniu procesów mających na celu usprawnienie wyliczeń podatkowych oraz księgowych niezbędnych w celu dokonania wyliczeń podatkowych.
Pomoc bieżąca polega także na wydawaniu opinii podatkowych w zakresie rozliczeń podatkowych, informowaniu o wprowadzanych zmianach podatkowych i niezbędnych w tym celu wprowadzenia zmian w ewidencji rachunkowej oraz w ewidencji podatkowej. Są także prowadzone spotkania z klientami, podczas których omawiane są wszelkie ryzyka, korzyści podatkowe z planowanych lub też wprowadzanych przedsięwzięć oraz w sprawach bieżących przedsiębiorstwa.

Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Reprezentacja przed organami administracji publicznej oraz przed sądami administracyjnymi.

Reprezentacja przed organami administracji publicznej oraz przed sądami administracyjnymi obejmuje:
  • kompleksową pomoc prawną w zakresie sporządzania pism procesowych (wniosków, zastrzeżeń, odwołań) na wszystkich etapach postępowania przed organami kontroli skarbowej oraz organami podatkowymi, a także reprezentację przed powyższymi organami,
  • reprezentowanie klientów w postępowaniach przed sądami administracyjnymi:
    • sporządzanie skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych, skarg kasacyjnych, a także innych niezbędnych pism procesowych w ramach postępowania sądowo-administracyjnego,
    • reprezentowanie klientów przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym,
  • sporządzanie i podpisywanie deklaracji podatkowych,
  • sporządzanie i podpisywanie sprawozdań do NBP, GUS, sprawozdań z zakresu ochrony środowiska,
  • przygotowanie wszelkich wyjaśnień, odpowiedzi na wezwania organów administracji publicznej,
  • podpisywanie i prowadzenie postępowań w zakresie interpretacji indywidualnych z zakresu prawa podatkowego.


Przejdź na stronę z numerami telefonów, faksów i adresów mailowych. Kontakt.


Audyt Podatkowy

W ramach usługi audytu oferujemy analizę rozliczeń oraz zobowiązań podatkowych przedsiębiorstwa zgodnie z ustalonym, wyznaczonym zakresem prac. Badanie polega na szczegółowym przeglądzie określonych obszarów przedsiębiorstwa, ustalenie źródeł ryzyk podatkowych. Celem audytu jest dostarczenie przedsiębiorstwu zlecającemu usługę informacji oraz opinii na temat stwierdzonych wszelkich nie prawidłowości w prowadzonej dokumentacji oraz dokonywanych rozliczeń w sferze podatkowej, ze wskazaniem sposobów rozwiązań stwierdzonych nieprawidłowości oraz wskazania braku obszarów, w których nie stwierdzono występowanie ryzyka podatkowego.
Celem prowadzonego audytu jest umożliwienie zleceniodawcy:
  • poznanie słabych i mocnych strony działu finansowo-księgowego w sferze rozliczeń podatkowych,
  • możliwości minimalizacji obciążeń podatkowych,
  • sprawdzenie poprawności stosowanych sposobów minimalizacji obciążeń podatkowych,
  • zapobiegnie potencjonalnym sankcjom karno-skarbowym,
  • możliwość uzyskać zwrot nadpłaconych podatków.


Audyty podatkowe są przeprowadzane przy uwzględnieniu specyfiki danej działalności gospodarczej. Badaniem można objąć cały obszar podatkowy rozliczenia firmy, bądź tylko wybrany fragment tej działalności.

Efektem prowadzonego audytu jest przygotowany pisemny raport dla firmy zlecającej usługę, prezentujący w sposób szczegółowy wszelkie stwierdzone nieprawidłowości, stopień ryzyka podatkowego oraz sposoby usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Celem audytu podatkowego jest wyłącznie ocena prawidłowości rozliczeń podatkowych w oparciu o wytyczone kryteria i przepisy prawa podatkowego, niezależne od aktualnej sytuacji finansowej jednostki. Dlatego audytu podatkowego nie wolno mylić z audytem finansowym.

Stałe nadzory podatkowe

Opis usługi:
  • Wygodne i praktyczne rozwiązanie
    Stałe nadzory doradcze w ramach Umowy o stałej współpracy, cieszą się dużym uznaniem wśród klientów, są wygodną i praktyczną formą współpracy. Umowa taka zapewnia Klientom kompleksową obsługę prawno-podatkową, umożliwia bieżące rozwiązywanie problemów podatkowych w zakresie wszystkich podatków obowiązujących w Polsce.
  • Bieżące rozwiązywanie problemów podatkowych
    Stały nadzór w zakresie doradztwa podatkowego daje możliwości skorzystania w każdej chwili z opinii ekspertów specjalizujących się w poszczególnych rodzajach podatków, w tym podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku akcyzowego, rozliczeń ZUS, należności celnych oraz podatków lokalnych takich jak podatek od nieruchomości, podatek rolny, czy tez podatek od środków transportowych i zagadnień podwójnego opodatkowania.


Realizacja usług w ramach Umowy o stałej współpracy
W umowie o stałej współpracy zostają określone zasady współpracy oraz zasady rozliczeń. Może być to współpraca polegająca na stałej obsłudze lub tez w zakresie zgłaszania problemów podatkowych, które będą wycenia każdorazowo lub może zostać ustalona także kwota ryczałtowa.

W ramach Umowy o stałej współpracy Kontrahent ma możliwość na bieżąco uzyskania telefonicznych lub bezpośrednich konsultacji w sprawach podatkowych, a w przypadku bardziej złożonych zagadnień, także otrzymania pisemnej odpowiedzi-konsultacji na zadane pytanie.

W ramach Umowy o stałej współpracy istnieje możliwość kontaktu telefonicznego, mailowego oraz także osobistego na spotkaniach

Dokumentacja cen transferowych – dokumentacja transakcji z podmiotami powiązanymi

Ogólną zasadą przepisów polskiego prawa podatkowego jest ustalanie cen w rozliczeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi na tym samym poziomie jak przyjęłyby podmioty niepowiązane – niezależne od siebie, czyli według cen rynkowych.

Tematyka transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi jest elementem umożliwiającym tzw. transferów zysków, co jest wynikiem ustalania cen na innym poziomie aniżeli ceny niż rynkowe. Dzięki takiemu postępowaniu uczestnicy transakcji mogą wykorzystać to do obniżenia opłat z tytułu podatku dochodowego poprzez przerzucanie między sobą w sposób odpowiedni kosztów i przychodów w zależności od potrzeb poszczególnych podmiotów. Mechanizm ten działa w taki sposób, że podmiot wykazujący straty (które można odzyskać tylko przez okres 5-ciu lat) może je zniwelować poprzez dodatkowe przychody uzyskane od podmiotu powiązane i wówczas nie zapłaci podatku, a podmiot mający duży zysk może zmniejszyć ten zysk poprzez wprowadzenie do ksiąg dodatkowych kosztów, z tytułu których nie zostanie zapłacony podatek, czyli w rzeczywistości zostanie zmniejszone zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego. Ta sytuacja z punktu widzenia przepływów pieniężnych przyniesie wymierne korzyści finansowe dla podmiotów powiązanych.

Jednym z Klasycznych przykładów tego rodzaju transakcji może być między innymi zawieranie fikcyjnych umów doradczych, konsultingowych pomiędzy spółką w Polsce a inną spółką, powiązaną, w jednym z rajów podatkowych na mocy której w polskiej spółce powstaje koszt, a w spółce "offshorowej" przychód. Ponieważ koszt wynikający z takiej transakcji przyczynia się do powstania w spółce polskiej straty, to nie jest ona w takiej sytuacji opodatkowana, natomiast spółka "offshorowa" deklaruje przychód w macierzystym raju podatkowym, gdzie jest on opodatkowany w symboliczny sposób. W ten sposób z punktu widzenia przepływów pieniężnych podmioty osiągają korzyści finansowe poprzez zapłacenie podatku na niewielkim poziomie w stosunku do stawki podatkowej obowiązującej w Polsce, stanowiącej prawie 20% całości dochodu podlegającego opodatkowaniu. Wskazano wyżej tylko jeden z przykładów klasycznych występujących na rynku. Natomiast poza tym klasycznym przykładem ceny transferowe wykorzystywane w wielu obszarach co jest widoczne w sytuacji kiedy mamy do czynienia ze Spółką produkcyjną oraz Spółką macierzystą, w którym układzie Spółka produkcyjna zajmuje się tylko i wyłącznie produkcją, natomiast Spółka macierzysta zajmuje się pozostałymi obszarami. W takim układzie ceny transferowe używane są bardziej w złożonych transakcjach w celu odpowiedniego alokowania poniesionych kosztów, a co za tym idzie zysków i strat. Ponieważ w pewnym zakresie taka alokacja może uszczuplać wpływy Skarbu Państwa z tytułu podatków, to przepisy dotyczące podatku dochodowego zawierają również pewne regulacje odnoszące się do cen transferowych.


Zasady podatkowania cen transferowych

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli:

1) podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo

2) osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo

3) te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów
- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Organy podatkowe oraz organy skarbowe mają prawo weryfikacji zawartych transakcji oraz sporządzonej dokumentacji cen transferowych.

Fakt sporządzenia dokumentacji cen transferowych niezależnie od ustalenia poziomu cen wg cen rynkowych, czy też na poziomie odbiegającym od poziomu cen rynkowych chroni podmiot przed nałożenie kary poprzez naliczenie 50% podatku od osiągniętych przychodów ustalonych na innym poziomie aniżeli cen transferowych.

W przypadku gdy zawarte transakcje z podmiotami powiązanymi zostaną podważone przez organy podatkowe oraz organy skarbowe, to wówczas zgodnie z przepisami prawa podatkowego istnieje ryzyko szacowania przychodów, przy zastosowaniu następujących metod:

1) metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej
2) metoda ceny odprzedaży
3) metoda rozsądnej marży ("koszt plus")

Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie metod wymienionych powyżej, stosuje się metody zysku transakcyjnego.

Należy pamiętać, że przepisy te stosuje się również odpowiednio do powiązań o charakterze rodzinnym lub wynikających ze stosunku pracy albo majątkowych pomiędzy podmiotami krajowymi lub osobami pełniącymi w tych podmiotach funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łączy funkcje zarządzające lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach.

Dokumentowanie cen transferowych w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi w tzw. "rajach podatkowych"

Podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 u.p.d.o.p. - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:

1) określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),
2) określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,
3) metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,
4) określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,
5) wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,
6) określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy/umów lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

1) 100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7 u.p.d.o.p., albo
2) 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
3) 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa powyżej, obejmuje również transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20.000 EURO.